Dans.jpg

DANS

Tenk deg en helt mørk scene. Fullsatt sal.

Musikken spilles svakt og du merker forventningen i salen.

Det er snart din tur til å gå ut.

Du er spent og nervøs, men så kjenner du lærerens klapp på skulderen og ordene: Nå er det din tur, dette klarer du.

Raskt finner du din plass, og er helt stille. I hodet ditt fokuserer du på det du har trent og lært. Det føles som tiden står stille, og så begynner det, drømmen går i oppfyllelse.

Det er du som danser...

Oasen VGS er den eneste kristne videregående skolen i landet som tilbyr tre år med dans, og samtidig studiekompetanse. Det er hva du får på Oasen VGS. Vi er stolte som kan tilby treårig danselinje.

Vi har erfarne og motiverte lærere som har som mål at du skal lykkes.

På danselinjen lærer du teknikker innen jazz, moderne og klassisk. Du lærer å bruke dine danseegenskaper og din kreativitet gjennom blant annet tverr- faglig arbeid med musikk, dans og drama.

Etter fullført danselinje kan du fortsette med studier på universitet eller høy- skole, eller gå videre med utdanning for å bli profesjonell danser.

Linn Helen Pedersen

"Da jeg begynte å danse var jeg redd for å bli rettet på. Nå har jeg skjønt at det å bli rettet på ikke nødvendigvis vil si at man gjør ting dårlig, men at lærerne vil mitt beste og at de ønsker å hjelpe meg til å gjøre ting bedre".

Irene Rønning

"Man får sjansen til å bruke sine danseegenskaper og sin kreativitet, i tillegg til alt man lærer av teknikker innenfor jazz, moderne og klassisk".

Det er en fordel om du behersker en form for dans før du begynner, men det er også mulig å begynne uten forkunnskaper.

Fullført danselinje på Oasen VGS gir generell studiekompetanse med fordypning i dans, og gjør at du kan studere på Universitet eller Høyskole, eller gå videre med utdannelsen for å bli profesjonell danser.

Noen av fagområdene du vil møte innen programfaget dans er:

• Danseteknikker: jazz, klassisk og moderne/samtidsdans.

• Bevegelse og tverrfaglig arbeid med musikk, dans og drama.

• Undervisning i dansesjangerene klassisk ballet, jazz og moderne/samtidsdans.

• Hvordan skape og jobbe med koreografi, forestillingsarbeid og show.

• Muligheten til å delta på forestillinger.

• Danseteori og dansehistorie.

I første året på drama og dans har dere fagene bevegelse, medieuttrykk og musikk/dans/drama.

Dere vil her få mulighet til å jobbe med både dans og drama i store produksjoner som Gaven og Korsfestelsen i samarbeid med Filadelfia Kristiansand og Oasen Media.

De aller fleste møter drama og dans gjennom sosiale medier og filmer – f.eks. på TikTok. For å gi deg verktøy til å selv vise dine kreative gaver på nettet, så har vi faget mediautrykk i VG1. I praksis betyr dette at vi lager videoer, foto og lydproduksjoner der du får mulighet til å bruke dine kreative evner i en medieproduksjon som kan publiseres på sosiale medier. Her lærer du å fotografere, filme, lage plakater og jobbe med lyd. Fellesnevneren i disse er å bruke kreative elementer for å fortelle en historie med drama og dans.