DRAMA

Vi er alle del av en stor fortelling. Hvem er du?

Har du en drøm om å utvikle deg som skuespiller? Ønsker du å stå på scenen, spille en rolle og formidle et budskap? Liker du å jobbe kreativt i samspill med andre?

På dramalinjen ved Oasen VGS bruker vi kreativitet og fantasi som en stor del av læringen.

Du er hjertelig velkommen til oss, med eller uten tidligere dramaerfaring.

Hos oss møter du faglig kompetente og motiverte dramalærere med et høyt ønske om å bli kjent med deg, og bidra til å videreutvikle ditt potensiale.

Hva blir du etter 3 år på drama?

Du blir selvfølgelig kjempeflink i drama, men du har også masse andre muligheter etter VGS.

I løpet av tre år ved dramalinjen får du generell studiekompetanse, samtidig som du utvikler ferdigheter innen scenisk formidling, kreativ skaperevne og samarbeid. Se for deg muligheten til å lære – samtidig som du utvikler og blir kjent med deg selv på en helt ny måte.

Dramalinjen gir deg et godt grunnlag for videre utdanning innen drama og teaterfag. Samtidig har du også muligheter til å studere videre til å bli lærer, økonom, jurist og mange andre yrker etter 3 år på drama. For å kunne bli lege, sivilingeniør eller andre yrker som krever naturfag og matte, så behøver du å ta fag som privatist etter VGS.

"Det beste med å gå på drama, er at du lærer både mer om faget og mer om deg selv"

Christine Amodei

Hva møter deg på dramalinjen?

Du møter engasjerte lærere med høy faglig akademisk kompetanse og med stor omsorg for elevene.

Ett trygt og godt læringsmiljø, med tett individuell oppfølging av elevene. Våre dramalærere ser fram til å møte deg som ny elev på dramalinjen, og hjelpe deg i å utvikle ditt potensial.

Du får gleden av å stå på scenen, du får utfordringer og du blir bedre kjent med deg selv.

I programområdet for drama får du utviklet dine skuespillerferdigheter, jobbet tett med klassekamerater i ensemblearbeid, og utviklet din formidlingsevne. Vi setter opp både klassikere og skuespill av nyere dato. Du vil ikke bare lære deg hva det vil si å stå på en scene, du vil også få erfaring med alle teaterets ansvarsområder og innsikt i teaterteori, metoder og historie.

Gjennom skuespillerutvikling blir man også godt kjent med seg selv. Man opplever å være del av et ensemble og det kreative gruppearbeidet er med på å skape et sterkt samhold i klassen.

Her begynner din skuespillerdrøm

Tenk å få muligheten til å spille en rolle og stå på en scene? Tenk å kunne dykke inn i en annen persons liv, og leve den ut på scenen. Det får du gjøre på drama.

Du får også skape dine egne forestillinger og roller.

I programfagsområdet for drama får du kunnskap om og erfaring med:

• Skuespillerutvikling.

• Ensembleutvikling.

• Forestillingsarbeid.

• Regi og konseptutvikling.

• Dramatisk tekst, form, sjanger og spillestil.

• Skapende arbeid og scenisk formidling.

• Fysisk grunnlagstrening.

• Teaterhistorie, teaterteori- og analyse.

• Dramapedagogisk forståelse og praksis.

• Fortellerkunst.

I første året på drama og dans har dere fagene bevegelse, medieuttrykk og musikk/dans/drama.

Dere vil her få mulighet til å jobbe med både dans og drama i store produksjoner som Gaven og Korsfestelsen i samarbeid med Filadelfia Kristiansand og Oasen Media.

De aller fleste møter drama og dans gjennom sosiale medier og filmer – f.eks. på TikTok. For å gi deg verktøy til å selv vise dine kreative gaver på nettet, så har vi faget mediautrykk i VG1. I praksis betyr dette at vi lager videoer, foto og lydproduksjoner der du får mulighet til å bruke dine kreative evner i en medieproduksjon som kan publiseres på sosiale medier. Her lærer du å fotografere, filme, lage plakater og jobbe med lyd. Fellesnevneren i disse er å bruke kreative elementer for å fortelle en historie med drama og dans.