Om Oasen VGS

Kunnskap og begeistring

Om du har en drøm du lengter etter å få oppfylt. Om du har en lengsel etter at verden skal bli et bedre sted. Om du drømmer om å se kreativiteten blomstre og få glede andre med dine gaver. Om du ønsker å få det du behøver for å kunne studere videre. Da er Oasen VGS plassen for deg.

Vi ønsker deg velkommen til tre år fulle av energi, kreativitet, drømmer og opplevelser.

Vi er en skole med høyt faglig nivå og store muligheter til å utvikle dine gaver og talenter. Våre lærere har ikke bare med seg faglig kompetanse, men også erfaringer fra scene, arbeidsliv og foreningsliv. Dette er lærere som brenner for sitt fag og som elsker å se elever lykkes. Vi ønsker å se våre elever bli tryggere på seg selv, få oppleve faglig mestring og ha begeistring i møte med fagene.

Hjertelig velkommen til et studiemiljø med trygge rammer, faglig kompetanse og mengder med kreativitet.

kontaktinfo

Det er lett å finne oss. Vi ligger sentralt til i Vennesla, nære buss og togstasjon. Busser går flere ganger i timen fra Kristiansand.

Vi flytter til Kristiansand høsten 2024.

Våre lærere

Vi har engasjerte og dyktige lærere. De har ikke bare høy faglig kompetanse men tar også med seg erfaringer fra yrkesliv og sceneliv inn i undervisningen.

Årsplan

Nesten hver uke skjer det noe nytt hos oss. Its og iSkole er verktøyene vi bruker for å informere i hverdagen.

rådgivning, helsesøster og spesielle behov

Vi vil støtte våre elever, både i det som handler om det pedagogiske, helse, sosialt og livet etter VGS.

Hvem er vi?

Skolen er lokalisert på Vikeland i Vennesla. Fra høsten 2024 flytter vi til Kristiansand sentrum. Les om Oasen VGS i Kristiansand.

Oasen VGS har et kristent grunnsyn og vektlegger trygghet og trivsel i et sosialt og rusfritt miljø, med tydelige voksne og lærere som ser den enkelte elevs behov.

Oasen VGS er godkjent for 240 elever, hvorav 90 elever på studiespesialisering, 120 elever på musikk, dans og drama, og 30 elever på programområdet VG3 allmennfaglig påbygging.

Hva kan man bli etter VGS?

Tre års fullført skole gir generell studiekompetanse, og elevene kan søke seg videre til de fleste høyskoler og universiteter. Erfaringen og kompetansen man har med seg fra MDD vil være et viktig fundament for senere studier.

Skolens kristne grunnsyn

Vi ønsker å dele det personlige livet med Jesus med våre elever. Vi har daglige morgensamlinger der det er naturlig å dele bibelvers, be en bønn m.m. og hvor det er naturlig å snakke åpent om tro og tvil. Skolens VG1- og VG2-elever har faget Kristendomskunnskap. Dette faget gir elevene mulighet til å bli bedre kjent med innholdet i den kristne tro, og er et godkjent fellesfag som teller på vitnemålet.

Våre lærere og elever har bakgrunn fra mange ulike kirkesamfunn, dette bidrar til et godt økumenisk samarbeid. Når dette er sagt, jobber Oasen VGS hele tiden for at skolen skal være en møteplass for alle, uavhengig av religiøst ståsted og politiske holdninger. Det er viktig for oss at alle våre elever og ansatte skal trives godt i skolemiljøet og at man skal få lov å være seg selv.

Skolemiljø

Vi anstrenger oss hardt for å være en skole med et godt elev- og lærermiljø. Siden vi er en forholdsvis liten skole, blir vi fort kjent. Det er hyggelig å kunne være på fornavn med alle, og det er flott å merke hvordan elever knytter vennskap på tvers av klassetrinn.

Skolen har en kantine med god standard, der det serveres god mat til en rimelig pris.

Nærmiljøet

Vennesla kommune er det tredje største tettstedet på Sørlandet etter Kristiansand og Arendal, med ca. 14 000 innbyggere. Elva Otra renner gjennom Vennesla og har gitt naturlige forutsetninger for en rekke industribedrifter i kommunen. Vennesla har et aktivt idrettsmiljø, et spirende kulturliv og har flere menigheter med et aktivt ungdomsarbeid. Kommunen driver ungdomsklubben Moonlight.

Vennesla har et prisbelønt kulturhus med moderne bibliotek og egen kino. Vennesla sentrum har en hyggelig gågate og et godt utvalg av butikker.

Den korte avstanden til Kristiansand bidrar også til et hav av muligheter. I Kristiansand finner man et stort sentrum, flott skjærgård, og skandinavias største kjøpesenter, Sørlandssenteret og Dyreparken, for å nevne noe.

Kontakt med skolen

Takk for interessen, vi ser fram til å møte deg