§1. FORMÅL 

Formålet med reglementet er å bidra til lik behandling, god orden, gode arbeidsvaner og legge til rette for et inkluderende og godt læringsmiljø ved Kristen VGS Vennesla. Reglementet skal bidra til medansvar, trivsel, respekt og legge til rette for et inkluderende og godt skolemiljø ved Kristen VGS Vennesla.

§2. VIRKEOMRÅDE

Reglementet gjelder for elever ved Kristen VGS Vennesla. Reglementet gjelder under all opplæring i regi av skolen, på ekskursjoner og øvrige aktiviteter i skolens regi. Reglementet er laget med hjemmel i Friskoleloven (FSL).

§3. ELEVENES RETTIGHETER

3.1 Elevene har rett på opplæring, hjelp og rettledning i samsvar med Friskoleloven og tilhørende forskrifter. 

3.2 Elevene har rett på et godt og inkluderende læringsmiljø og skolemiljø. 

3.3 Elevene har rett på å bli kjent med kompetansemålene for opplæringen, vektleggingen av kompetansemålene og retten til å medvirke i opplæringen. 

3.4 Elevene har rett på løpende og systematisk underveisvurdering og rett på veiledning for å kunne vurdere eget arbeid. 

3.5 Elevene har rett til gratis å benytte skolens områder og utstyr til undervisningsformål i samsvar med den planen som er lagt for timen. 

3.6 Elevene har rett til å ha et selvvalgt elevråd på skolen. 

3.7 Elevene har rett til og bør ta opp med skolen forhold som ikke fungerer tilfredsstillende. Dette bør gjøres skriftlig til skolens ledelse. Elevene kan også benytte seg av å gå gjennom elevrådsrepresentanter i slike tilfeller.

§4: ELEVENES PLIKTER OG ANSVAR

4.1 Elevene forplikter å rette seg etter bestemmelser i lov, forskrifter og instrukser som til enhver tid gjelder ved skolen. 

4.2 Elevene forplikter seg til daglig å holde seg oppdatert via skolens informasjonskanaler. 
Herunder It`s learning, 10 på 10 (obligatorisk oppmøte) og informasjon som gis av skolens ansatte. 

4.3 Elevene forplikter seg til medansvar for å skape et godt læringsmiljø og gode samarbeidsformer mellom elever samt mellom elever og ansatte. 

4.4 Elevene forplikter seg til medansvar for å fremme trivsel og gode relasjoner mellom elever samt mellom elever og ansatte.  

4.5 Det er ved Kristen VGS Vennesla nulltoleranse for psykisk og fysisk trakassering, dvs. krenkende atferd, utfrysing og vold. 

4.6 Det er obligatorisk fremmøte til alle undervisningstimer. Elevene plikter å møte presist og delta aktivt i opplæringen. Elevene skal levere og gjøre avtalt arbeid innen de fristene som er satt. 

4.7 Elevene forplikter seg til enhver tid å ha det undervisningsmateriell og utstyr som kreves. Dette skal ikke være i strid med de forskrifter som er fastsatt av departementet vedrørende undervisningsutstyr. 

4.8 Skolens eiendom og utstyr skal behandles med forsiktighet og omtanke. Hærverk og skader på skolens eiendom og utstyr kan i tillegg til reaksjoner jfr. Skolens ordensreglement §7, også medføre erstatningsansvar for foresatte, jfr. Skadeerstatningsloven §1-1 og §1-2. 

4.9 Det er ikke tillatt å bruke datamaskiner som brukes på skolen til å laste ned, lese eller spre pornografisk, rasistisk eller annet materiale som kan oppfattes som krenkende, eller som er i strid med norsk lov. Skolen har rett til å installere programvarer som skal brukes til undervisningsformål og ved tilsyn i vurderingssituasjoner, på elevenes maskiner som brukes i skolesammenheng. 

4.10 Elevene er selv ansvarlige for sine personlige eiendeler. 

4.11 Det er ikke tillatt å bruke mobiltelefon og annet personlig elektronisk utstyr i undervisningen. Elevene kan fritt bruke mobiltelefon i friminutt og fritimer. 

4.12 Røyking og bruk av snus eller lignende nikotinholdige stoffer er helt forbudt på skolens 
område, både ute og inne, jfr. Tobakksskadeloven §5-27. 

4.13 Bruk, besittelse eller oppbevaring av rusmidler på skolens område er forbudt. Det er forbudt å være påvirket av rusmidler på skolen, i skoletiden eller ved andre aktiviteter i skolens regi. 

4.14 Det er forbudt å ha med våpen eller andre farlige gjenstander på skolen.

§5. FUSK ELLER FORSØK PÅ FUSK: 

5.1 Bruk av hjelpemidler som ikke er tillatt på vurderingssituasjoner, anses som fusk eller forsøk på fusk. Hjelpemiddelbruk angis på den enkelte vurderingssituasjon. Fusk eller forsøk på fusk vil føre til annullering av vurderingssituasjonen, og kan medføre at man mister karaktergrunnlag i faget. Fusk eller forsøk på fusk vil også få konsekvenser for elevenes adferdskarakter. 

5.2 Dersom en elev blir tatt for fusk, vil foresatte bli kontaktet umiddelbart dersom den aktuelle eleven er under 18 år. 

5.3 Det er egne regler for fusk og plagiat på eksamen, fastsatt av Utdanningsdirektoratet for det enkelte fag.

§ 6: DELTAGELSE OG FRAVÆR I UNDERVISNINGEN 

6.1 Deltakelse 
6.1.1 Elevene har frammøteplikt til undervisningen. 

6.1.2 Om en elev er syk og ikke kan møte til undervisning, skal dette meldes fra om til faglærer eller kontaktlærer. Musikkelever skal tidligst mulig gi direkte beskjed til sin lærer ved sykdom i samspill-, hoved- og bi.instrument undervisning. Dersom en elev blir syk eller av annen grunn må forlate undervisningen skal faglærer eller kontaktlærer ha beskjed snarest mulig. 

6.1.3 Dersom eleven kommer mer enn 15 minutter for sent til timen, regnes det som timefravær. Inntil 15 minutter føres som forsentkomming. 

6.1.4 Elever som kommer for sent til første undervisningstime på grunn av busser som er forsinket, får ikke fravær eller anmerkning. 

6.1.5 Ved vanskelige bussforhold kan det søkes rektor om unntak fra anmerkning og fravær. Dette i tilfeller ved at man kommer for sent til enkelte timer og/eller at man må gå noe tidligere i siste undervisningstime. 

6.1.6 Ved manglende deltakelse i timene, eventuelt gjentatt udokumentert fravær ved prøver eller manglende innlevering av hjemmearbeid, kan eleven miste halvårsvurdering eller standpunktkarakterer i de aktuelle fag. Manglende standpunktkarakterer fører til at en mister muligheten til å få godkjent vitnemål. 

6.2 Fravær 
Fraværsføring  
6.2.1Alt fravær regnes som dokumentert fravær eller udokumentert fravær. 

6.2.2Eleven har selv ansvar for å ha oversikt over fraværet sitt og kontrollere at føringen i skolens fraværssystem er korrekt. Det er elevens ansvar å levere riktig dokumentasjon på fraværet. 

6.2.3Alt fravær fra opplæringen, både dokumentert og udokumentert fravær, skal føres på vitnemålet og kompetansebeviset. Fraværet skal føres i dager og enkelttimer. Enkelttimer kan ikke konverteres til dager. 

6.2.4 Eleven kan kreve at årsaken til fraværet blir ført på et vedlegg til vitnemålet eller kompetansebeviset, dersom det er lagt frem gyldig dokumentasjon for årsaken til fraværet. 

10 % fraværsregel 
6.2.5Alt fravær fra opplæringen, uavhengig av grunn, skal i utgangspunktet telle med i fraværsprosenten. 

6.2.6 Elever med mer enn 10 % fravær i et fag, vil som hovedregel ikke ha rett til å få halvårsvurdering med karakter eller standpunktkarakter i faget. Ved overskridelse av 5 % fravær i faget, sendes det ut skriftlig varsel via skolens nettbaserte fraværssystem. 

Dokumentasjon 
6.2.7 Eleven må uoppfordret dokumentere fraværet etter bestemte regler se pkt.6.2.9 for å få det unntatt fra 10 % regelen. I tilfeller ved planlagt fravær, skal det alltid søkes til rektor via skolens fraværssystem «Min side». Dersom det er mulig, skal eleven legge frem dokumentasjon på fraværet fra opplæringen på forhånd. 

6.2.8 Elever og foresatte har et felles ansvar for å bekrefte fravær fra opplæringen via skolens fraværssystem «Min side». Det skal i tillegg leveres dokumentasjon til skolen på alt fravær fra opplæringen. Se punkt 6.2.9 for hva som er gjelder som riktig dokumentasjon. Det er viktig at dokumenteringen skjer så fort det praktisk lar seg gjøre. 

6.2.9 Eleven kan få halvårsvurdering med karakter og standpunktkarakter, dersom eleven kan dokumentere at fraværet gjelder: 

Dokumentasjonskrav
a) Helse og velferdsgrunnerLegetimeMå dokumenteres med enten timekort, SMS   (timebestilling mobil) eller kvittering for betalt time
Tannlegetime
Time hos fysioterapeut
Time hos BUP (barne- og ungdomspsykiatrisk   poliklinikk)
HelsegrunnerLegeerklæring   eller dokumentasjon fra annen sakkyndig, f.eks. fysioterapeut, tannlege   eller psykolog (herunder BUP)
Kronisk sykdomErklæring fra sakkyndig som sier at du er under   utredning, oppfølging e.l. som vil medføre skolefravær. 
I tillegg må du ha egenmelding fra foresatte   hvis du ikke er myndig og for deg selv hvis du er myndig.
Under   utredning eller oppfølging for udiagnostisert sykdom
Annen   sykdom som gjør det lite hensiktsmessig å oppsøke sakkyndig for hvert enkelt   tilfelle
Omsorgsoppgaver   f.eks. for egne barnDokumenteres   med egenmelding
BegravelserErklæring   fra foresatte eller egenerklæring hvis du er myndig

Deltakelse i dåp og bryllupErklæring   fra foresatte eller egenerklæring hvis du er myndig
b) Arbeid som tillitsvalgtElever som er aktive i tillitsvalgt arbeidDokumentasjon fra organisasjonen
c) Politisk arbeidElever som er aktive i politisk arbeidDokumenteres fra politisk organisasjon
d) HjelpearbeidElever som er aktive i hjelpearbeidDokumenteres fra hjelpeorganisasjon
e) Lovpålagt oppmøteElever som er innkalt til lovpålagt oppmøteDokumentasjon fra den eller de som har innkalt   til lovpålagt oppmøte
f) Representasjon i arrangement på nasjonal og   internasjonalt nivå

Elever som er aktive i ulike arbeid på   nasjonalt og internasjonalt nivåDokumentasjon fra arrangør eller organisasjon
g) Fravær i inntil 2 dager, når det er knyttet   til religiøs høytid for medlemmer som er tilknyttet annet trossamfunn enn Den   norske kirkeElever som er tilknyttet andre trossamfunn enn   den norske kirkeDokumentasjon fra trossamfunn

Fravær som ikke skal føres: 
6.2.10 Hvis eleven er borte fra undervisningen på grunn av en rettighet de har etter opplæringsloven skal det ikke føres fravær i disse tilfellene: 

Dokumentasjonskrav 
a)   Rådgivning på skolen

Elever som er i møter/samtaler med rådgiverDokumentasjon   fra rådgiver som viser at du har vært der
b)   Utredning med helsesøster

Elever som er i møter/samtaler med helsesøsterDokumentasjon   fra helsesøster som viser at du har vært der
b)   Utredning med PP-tjenesten

Elever som er i møter/samtaler med   PP-tjenestenDokumentasjon   fra PPT-rådgiver som viser at du har vært der
c)   Organisert studiearbeid som er avtalt med faglærer i forkantElever som søker om selvstendig studiearbeidFyll ut skjemaet Søknad om selvstendig studiearbeid
Skjemaet skal godkjennes og signeres av rektor
d)   Elevrådsarbeid o.l. som er godkjent av skolen

Elever som er i elevrådsarbeidDokumentasjon   fra inspektør som viser at du har vært der
e)   Avtalt samtale med rektor eller andre ansatte

Elever som er i møter/samtaler med rektor   eller andre ansatteDokumentasjon   fra rektor eller ansatte som viser at du har vært der
f)   Intervju til læreplass

Elever som søker læreplassDokumentasjon   fra læreplass som viser at du har vært der

Eleven kan søke om fratrekk av fravær på vitnemålet og kompetansebeviset 
6.2.11 For inntil 10 skoledager i et opplæringsår, kan en elev søke om fratrekk på fravær dersom det skyldes grunner i henhold til punkt 6.2.9 og det foreligger riktig dokumentasjon. Fratrekk av fravær gjelder kun hele dager. Eleven må da selv søke til skolen på eget skjema og fremlegge dokumentasjon innen 20.05 for inneværende skoleår. 

6.2.12Fravær som skyldes helsegrunner må vare mer enn tre dager. Det er bare fravær fra og med fjerde dagen som kan strykes. Ved dokumentert risiko for fravær etter bokstav a) på grunn av funksjonshemming eller kronisk sykdom, kan fraværet strykes fra og med første fraværsdag.

§7: REAKSJONER VED BRUDD PÅ REGLEMENTET

Ved brudd på skolereglementet kan skolen benytte seg av følgende reaksjoner: 
7.1 Muntlig eller skriftlig påtale/anmerkning fra en av de tilsatte ved skolen: 
Gjeldende grunner for anmerkning i orden:   
  • Kommer for sent til undervisningen
  • Manglende utstyr til timene
  • Ikke levert inn innleveringer/ikke gjort lekser
  • Ikke levert riktig dokumentasjon fravær som skal unntas 10 % regelen
  • Uriktig bruk av skolens eiendom og utstyr
  • Uorden i arbeidssaker
  • Forsøpling på skolens område
  • Brudd på klasseromsreglene
*Eleven vil motta varsel om fare for nedsatt ordenskarakter når eleven har passert 7 anmerkninger. Dersom en elev overstiger 12 anmerkninger i løpet av et semester, vil dette normalt føre til nedsatt karakter i orden. Antallet er veiledende og skolen har anledning til å bruke skjønn når karakterene skal settes. 

Gjeldende grunner for anmerkning i adferd:   
  • Uriktig bruk av Mac/data i timen
  • Bruk av mobiltelefoner i timen 
  • Bruk av tobakksprodukter på skolens område
  • Medbrakt farlige gjenstander
  • Hærverk
  • Dårlig opptreden overfor andre
  • Fusk på og i vurderingssituasjoner (bruk av ikke tillate hjelpemidler og kommunikasjon, plagiat)
  • Opptak i undervisningen, når det ikke er avtalt
*Eleven vil motta varsel om fare for nedsatt adferdskarakter når eleven har passert 5 anmerkninger. Dersom en elev overstiger 10 anmerkninger i løpet av et semester, vil dette normalt føre til nedsatt karakter i adferd. Når karakteren i adferd skal settes, brukes stor grad av skjønn og alvorlighetsgraden i anmerkningene som er satt er avgjørende. 

7.2 Inndragning av personlig utstyr (data, mobil etc.) 

7.3 Påtale fra rektor, assisterende rektor eller inspektør. 

7.4 Nedsatt termin- og/eller standpunktkarakter i orden og atferd. 

7.5 Begrenset adgang til spesielle aktiviteter ved gjentatte eller alvorlige brudd på ordensreglene for slike aktiviteter. 

7.6 Ved skade eller tilgrising på skolens eiendom vil det kunne kreves at eleven 
istandsetter, vasker eller betaler erstatning, jfr. Skadeerstatningsloven §1-1 og §1-2. 

7.7 Ved alvorlige eller gjentatte brudd på reglementet kan bortvisning fra skolen gjennomføres, jfr. FSL §3-9 og §3-10. 

7.8 Politianmeldelse.

§8: SAKSBEHANDLING VED REAKSJONER VED BRUDD PÅ REGLEMENTET

8.1 Før det blir tatt avgjørelse om reaksjoner for brudd på reglementet skal eleven ha mulighet til å 
forklare seg muntlig for den som skal ta avgjørelsen, jfr. FSL §3-9. Reaksjoner og begrunnelse for dette skal nedtegnes. 

8.2 Før særskilt tiltak, dvs. enkeltvedtak tas i bruk, skal skolen vurdere om det er mulig å bruke hjelpetiltak eller mildere reaksjoner jfr. Forvaltningsloven §2. Forvaltningslovens regler for enkeltvedtak følges når særskilt tiltak iverksettes. Ved forhold som kan føre til bortvisning utover resten av skoledagen skal elever og foresatte til umyndige elever varsles om dette på forhånd, jfr. Forvaltningsloven kapittel IV §16, og om retten til å se sakens dokumenter, jfr. Forvaltningsloven kapittel IV §18 jfr. §19. Vedtaket skal være begrunnet, i tillegg skal det opplyses om klageadgang, klagefrist, den nærmere fremgangsmåte ved klage jfr. Forvaltningsloven kap.VI §28-36.


Sist revidert og vedtatt i styremøte ved Kristen VGS Vennesla 17.04.18

Design & utvikling: Digi Publishing AS

Personvern